top of page
  • Writer's pictureArt Dress

IKEA INSPIRACJĄ DLA BALENCIAGI, CZYLI SKĄD PROJEKTANCI CZERPIĄ POMYSŁY





Dla tych z was, którzy nie wiedzą, francuska marka modowa, Balenciaga, wprowadziła ostatnio do sprzedaży nową torbę “Arena Extra-Large Shopper Tote Bag“. Wartą $2,145.00. Torba jest dostępna w sklepie barneys.com.

Torba Balenciagi w sklepie barneys.com. Zdjęcie: barneys.com

Nikogo by to nie wzruszyło, gdyby nie fakt, że jest ona podobna do innej bardzo znanej torby, a konkretnie do torby na zakupy FRAKTA, firmy IKEA. Tak, tak, FRAKTA to ta duża, niebieska, wytrzymała torba, która kosztuje w IKEI tylko 1,99 pln, a jest idealna do przenoszenia wszystkiego.



Torba Frakta IKEI. Zdjęcie: ikea.com

Nie trzeba dodawać, że w internecie pojawiło się wiele komentarzy na ten temat. Również IKEA postanowiła zareagować i we współpracy ze szwedzką agencją reklamową ACNE, przygotowała wesołą reklamę.

Pojawiło się również nawiązanie do zdjęcia ze strony produktowej w sklepie internetowym. Podpis do zdjęcia IKEI zachęca do zakupu dużej, niebieskiej torby, która jest w cenie 3000 razy bardziej przystępnej.


Ale na tym się nie skończyło. Posunęli się dalej i opublikowali kolejną reklamę, która ma pomóc wszystkim odróżnić oryginalną torbę FRAKTA od jej drogiej podróbki Balenciagi.

A post shared by ACNE (@acnecollective) on Apr 25, 2017 at 7:05am PDT
Instrukcja jak zidentyfikować oryginalną torbę Frakta. Zdjęcie: ACNE Collective

Czyli, jak zidentyfikować oryginalnę torbę IKEI FRAKTA. 1) POTRZĄŚNIJ NIĄ. Jeśli szeleści, to jest prawdziwa. 2) WIELOFUNKCYJNA. Można w niej nosić sprzęt do hokeja, cegły, a nawet wodę. 3) WRZUĆ JĄ DO BRUDU. Prawdziwą FRAKTĘ po prostu spłuczesz wężem ogrodowym, kiedy jest brudna. 4) METKA. Tylko $0,99.

Ale skąd ta cena?

Z pewnością jest to wynikiem wyprodukowania skórzanej torby we Włoszech i dodania kilku elementów jak:

  • złote logo

  • czarna podszewka

  • wewnętrzny pasek na klucze

  • wewnętrzna kieszeń na suwak

  • górne zamknięcie na zamek błyskawiczny.

Wnętrze Arena Extra-Large Shopper Tote Bag. Zdjęcie: barneys.com

Inspiracje projektantów

Balenciaga nie jest jedyną marką modową, która czerpie inspiracje z banalnych produktów codziennego użytku przekształcając je w coś drogiego.

W 2007 Louis Vuitton został wyśmiany za replikę bazarowej torby, którą przedstawił na pokazie Spring 2007 RTW.

Torba w czerwono-białą kratkę Louis Vuitton. Zdjęie: Marcio Madeira

Wszyscy dobrze znamy torbę, którą się inspirował. To duża torba w czerwono-białą kratę, o pojemności 130 litrów, zamykana na zamek błyskawiczny, potocznie nazywana “ruska”, którą można kupić za 6 pln. Kojarzymy ją z imigrantami oraz ze sprzedażą na targowiskach i bazarach.


Torba bazarowa w kratkę. Zdjęcie: Gigant-Allegro

Oczywiście nie tylko Louis Vuitton inspirował się tą plastikową torbą. Na pokazie mody Fall 2013 RTW, marka Céline zaprezentowała ubrania w kratkę z bazarowej torby.

Ubrania w kratkę Céline na pokazie mody Fall 2013 RTW. Zdjęcie: Monica Feudi / FeudiGuaineri.com

Ale to nie jedyne inspiracje wielkich marek nie-modowymi produktami. W 2013 Chanel przedstawiło torebkę podobną do klocków lego. Dostępną za $10,975.00.

A z jakim produktem kojarzy się wam woda toaletowa „Moschino Pink”?

13 views0 comments
bottom of page