Ikea inspiracją dla Balenciagi, czyli skąd projektanci czerpią pomysły
Dla tych z was, którzy nie wiedzą, francuska marka modowa, Balenciaga, wprowadziła ostatnio do sprzedaży nową torbę “Arena Extra-Large Shopper Tote Bag“. Wartą $2,145.00. Torba jest dostępna w sklepie barneys.com.
Nikogo by to nie wzruszyło, gdyby nie fakt, że jest ona podobna do innej bardzo znanej torby, a konkretnie do torby na zakupy FRAKTA, firmy IKEA. Tak, tak, FRAKTA to ta duża, niebieska, wytrzymała torba, która kosztuje w IKEI tylko 1,99 pln, a jest idealna do przenoszenia wszystkiego.
Nie trzeba dodawać, że w internecie pojawiło się wiele komentarzy na ten temat. Również IKEA postanowiła zareagować i we współpracy ze szwedzką agencją reklamową ACNE, przygotowała wesołą reklamę.
Pojawiło się również nawiązanie do zdjęcia ze strony produktowej w sklepie internetowym. Podpis do zdjęcia IKEI zachęca do zakupu dużej, niebieskiej torby, która jest w cenie 3000 razy bardziej przystępnej.
Ale na tym się nie skończyło. Posunęli się dalej i opublikowali kolejną reklamę, która ma pomóc wszystkim odróżnić oryginalną torbę FRAKTA od jej drogiej podróbki Balenciagi.
Czyli, jak zidentyfikować oryginalnę torbę IKEI FRAKTA.
1) POTRZĄŚNIJ NIĄ. Jeśli szeleści, to jest prawdziwa.
2) WIELOFUNKCYJNA. Można w niej nosić sprzęt do hokeja, cegły, a nawet wodę.
3) WRZUĆ JĄ DO BRUDU. Prawdziwą FRAKTĘ po prostu spłuczesz wężem ogrodowym, kiedy jest brudna.
4) METKA. Tylko $0,99.
Z pewnością jest to wynikiem wyprodukowania skórzanej torby we Włoszech i dodania kilku elementów jak:
Balenciaga nie jest jedyną marką modową, która czerpie inspiracje z banalnych produktów codziennego użytku przekształcając je w coś drogiego.
W 2007 Louis Vuitton został wyśmiany za replikę bazarowej torby, którą przedstawił na pokazie Spring 2007 RTW.
Wszyscy dobrze znamy torbę, którą się inspirował. To duża torba w czerwono-białą kratę, o pojemności 130 litrów, zamykana na zamek błyskawiczny, potocznie nazywana “ruska”, którą można kupić za 6 pln. Kojarzymy ją z imigrantami oraz ze sprzedażą na targowiskach i bazarach.
Oczywiście nie tylko Louis Vuitton inspirował się tą plastikową torbą. Na pokazie mody Fall 2013 RTW, marka Céline zaprezentowała ubrania w kratkę z bazarowej torby.
Ale to nie jedyne inspiracje wielkich marek nie-modowymi produktami. W 2013 Chanel przedstawiło torebkę podobną do klocków lego. Dostępną za $10,975.00.
A z jakim produktem kojarzy się wam woda toaletowa „Moschino Pink”?